Reklam kan på sätt och vis ses som en del av populärkulturen i och med att skådespelare kan medverka i reklamklippen och därför agera inför kameran, ungefär som om det vore en film eller tv-serie.

ICA-reklamen

ICA-reklamen har av Guinness Rekordbok blivit utsedd till den tv-reklam som pågått under längst tid oavbrutet, i det här fallet mellan 2001-2020. Idag är det Loa Falkman som axlar rollen som ICA-Stig tillsammans med de andra skådespelarna. I klippen så visas alla möjliga matvaror, inklusive choklad, för tv-tittarna samtidigt som en sketch pågår. ICA har lyckats göra bland annat choklad till något som är gott till många sammanhang.

Lindt

Lindt har verkligen lyckats tillvarata känslan av klass och kvalité i sina klipp. Det visas ofta kockar med kockhattar och vita förkläden som likt ingenjörer försöker skapa den perfekta chokladen. Att göra choklad till en vara som kräver stor omsorg är ofta ett framgångsrecept eftersom det invaggar konsumenterna i att choklad är en statusfylld godisprodukt.

Toffifee och dess slogan

”Man har så kul med Toffifee” är något som tillverkaren av den nougatfyllda chokladen nått framgångar av. Det är enkel marknadsföringsstrategi, om man skapar en medryckande sång eller melodi med en tilltalande text så lockas kunden av att köpa produkten.

Snickers (choklad med bitar av jordnötter i) har den numera klassiska sloganen ”You are not you when you are hungry” översatt ”Du är inte dig själv när du är hungrig”. Den här sloganen har populariserats i och med att skådespelare som gestaltar exempelvis en krävande diva omvandlas till sitt riktiga jag efter att ha ätit godiset. Efteråt säger en annan karaktär ”Better?” varpå protagonisten säger ”Better!”.

Nackdelen med reklam för choklad

Godis i form av choklad är inte nyttigt för hälsan och bör inte ätas för ofta. Det finns inget i vitt socker (sackaros) som är bra för kroppen i det långa loppet. Reklamen kan förleda barn att tro att en snickers efter gympan istället för en banan eller proteindryck är bättre, när det i själva verket är helt fel. Det är därför viktigt att föräldrarna lär sina barn att hälsosamma vanor är nyckeln till ett friskt liv. Samtidigt kan man inte hindra chokladproducenterna att marknadsföra sig själva, det är följden av att bo i en demokrati med yttrandefrihet och fri marknadsföring (så länge varan är laglig vilket choklad är).